دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 22-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بادرود، بادرود، ایران
چکیده:   (1136 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه اثرات آموزش‌های مثبت اندیشی و ذهن آگاهی بر کسی پوشیده نیست و می‌توان از اثرات مثبت آن بر آن را بر روی بیماران مشاهده نمود. با توجه به این موضوع پژوهش حاضر با هدف  بررسی اثر بخشی  درمان مبتنی بر ذهن آگاهی و مثبت اندیشی بر تنظیم هیجان و مکانسیم‌های دفاعی افراد مبتلا به اختلال  شخصیت مرزی در بهبود ترومای پس از آسیب مغزی به روش نیمه آزمایشی انجام گرفت. روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ناشی از ترومای آسیب مغزی بودند که از میان آن‌ها 60 نفر برای این پژوهش به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب می‌شوند. این پژوهش بر پایه پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) اجرا شد. ابزار گرد آوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه استاندارد تنظیم هیجان گارنفسکی (2001) و پرسشنامه پرسشنامه استاندارد اندروز (1998) بود. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آماری توصیفی و تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته­ها: بر اساس نتایج به دست آمده در مرحله پیش آزمون بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری از نظر سطح تنظیم هیجان و مکانسیم‌های دفاعی وجود نداشت. اما پس از مداخله (آموزش مثبت اندیشی و ذهن آگاهی) به طور معنی داری بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده شد. نتیجه­گیری: با توجه به میانیگن­های اصلاح شده حاصل از تحلیل کواریانس میتوان نتیجه گرفت آموزش مهارت­های مثبت اندیشی و ذهن آگاهی موجب بهبود سطح تنظیم هیجان و بهبود مکانسیم‌های دفاعی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل میگردد.
 
متن کامل [PDF 1533 kb]   (30 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سلامت
دریافت: 1400/12/20 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/2/10 | انتشار الکترونیک: 1401/2/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.