Tabatabii Z. The effect of positive mindfulness training on social skills and emotional and cognitive empathy of gifted students with nonclinical depression. jarcp. 2021; 3 (4) :41-52
URL:
http://jarcp.ir/article-1-99-fa.html
طباطبایی زهرا سادات. تاثیر آموزش ذهن آگاهی مثبت نگر بر مهارت های اجتماعی و همدلی عاطفی و شناختی دانش آموزان تیزهوش مبتلا به افسردگی غیربالینی. سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی کاربردی. 1400; 3 (4) :52-41
URL: http://jarcp.ir/article-1-99-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (405 مشاهده)
زمینه و هدف: همدلی عاطفی و مهارت های اجتماعی ضعیف از زمره مشکلاتی است که دختران دانش آموز تیزهوش افسرده از آن رنج میبرند. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش ذهنآگاهی مثبتنگر بر مهارتهای اجتماعی و همدلی عاطفی و شناختی دانش آموزان دختر تیزهوش مبتلا به افسردگی غیربالینی اجرا شد. روش پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود با گروه گواه. به منظور انجام پژوهش از میان دانش آموزان دختر تیز هوش مقطع متوسطه در شهر شاهرود در سال 1398 به صورت هدفمند 30 دانشآموز مبتنی بر ملاک های ورود و خروج انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) گمارده شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش پرسشنامه مهارتهای اجتماعی و پرسشنامه همدلی در مراحل پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. گروه ذهن آگاهی مثبتنگر به مدت دوازده جلسه، تحت درمان قرار گرفتند و گروه گواه هیچگونه درمانی دریافت نکردند. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری مانکوا تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین مداخله ذهن آگاهی مثبتنگر با گروه گواه در مهارت اجتماعی مناسب،رفتارهای غیراجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، برتری طلبی، اطمینان زیاد به خود داشتن و رابطه با همسالان و همدلی عاطفی و شناختی در پس آزمون پس از کنترل پیش آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. (05/0=P). نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که مداخله ذهن آگاهی مثبتنگر در بهبود مهارتهای اجتماعی و همدلی عاطفی و شناختی دختران دانش آموز افسرده درمان موثری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی سلامت دریافت: 1400/7/28 | پذیرش: 1400/9/28 | انتشار: 1400/10/2 | انتشار الکترونیک: 1400/10/2