دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 40-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Mazraei E, Gashouli M, Mohammadpanah Ardakan A. Determine the validity and reliability of the Persian version of the Temporal focusing scale. jarcp. 2021; 3 (4) :30-40
URL: http://jarcp.ir/article-1-90-fa.html
محمدی مزرعی ابتسام، گشولی مرضیه، محمدپناه اردکان عذرا. تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه تمرکز زمان. سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی کاربردی. 1400; 3 (4) :40-30

URL: http://jarcp.ir/article-1-90-fa.html


استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان
چکیده:   (424 مشاهده)
زمینه و هدف: زندگی فرد، جدای از درکی که نسبت به موقعیت کنونی دارد، شامل آینده، حال و گذشته نیز می‌شود. چشم انداز زمانی به عنوان دیدگاه کلی افراد در مورد گذشته، حال و آینده در یک زمان معین در نظر گرفته می‌شود. مقیاس تمرکز زمانی مقیاسی است که میزان توجهی که افراد به طور مشخص به درک زمان گذشته، حال و آینده اختصاص می‌دهند، را اندازه‌گیری می‌کند. هدف این پژوهش، بررسی شاخص‌های روانسنجی پرسشنامه تمرکز زمانی بود.
روش پژوهش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع هنجاریابی بود، به این منظور از بین دانشجویان دانشگاه اردکان 250 نفر به شیوه نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه تمرکز زمانی TSF  و پرسشنامه چشم‌انداز زمانی زیمباردو به عنوان فرم همتا پاسخ دادند، در نهایت داده‌های گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی، همبستگی پیرسون و آلفای کرونباخ تحلیل شدند.
یافته­ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان داد که نسخه فارسی تمرکز زمانی TSF در نمونه ایرانی دارای همان ساختار عاملی است که در نسخه اصلی آزمون وجود دارد. روایی محتوای آزمون مورد تایید قرار گرفت، روایی سازه با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان داد تمامی عوامل از برازش بسیار خوبی برخوردار بودند.
نتیجه­گیری: در مجموع نتایج پژوهش، روایی و پایایی مطلوب نسخه فارسی پرسشنامه تمرکز زمانی را تایید می‌کند؛ و بیانگر این مسئله است که به آسانی می‌توان از این ابزار در موقعیت‌های بالینی و پژوهشی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1662 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره حرفه ای، شغلی و تحصیلی
دریافت: 1400/7/19 | پذیرش: 1400/9/6 | انتشار: 1400/9/22 | انتشار الکترونیک: 1400/9/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Assessment and Research in Counseling and Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb