دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 1-12 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rahimi pardanjani S, jalali D, nejatifar S, arabi E. The Effect of Painting-Based Art Therapy on Aggressive Behavior of Female Students with Hearing Impairment. jarcp. 2021; 3 (3) :1-12
URL: http://jarcp.ir/article-1-81-fa.html
رحیمی پردنجانی سعید، جلالی داریوش، نجاتی فر سارا، اعرابی الهه. اثربخشی هنردرمانی مبتنی بر نقاشی بر رفتار پرخاشگرانه دانش‌آموزان دختر با آسیب شنوایی. سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی. 1400; 3 (3) :1-12

URL: http://jarcp.ir/article-1-81-fa.html


استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، ایران
چکیده:   (368 مشاهده)
زمینه و هدف: وجود مشکلات سازگاری در کودکان با آسیب شنوایی نیازمند مداخلات درمانی است؛ لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هنر درمانی مبتنی بر نقاشی بر رفتار پرخاشگرانه دانش‌آموزان دختر با آسیب شنوایی انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و گواه و طرح پیش آزمون، پس آزمون با پیگیری سه‌ماهه و جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر با آسیب شنوایی بود که در مدارس استثنایی شهرکرد در سال تحصیلی 1399-1398 مشغول به تحصیل بودند. از میان آن‌ها 30 دانش­آموز که معیار­های ورود به مطالعه را داشتند با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و پس از همتا سازی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. برای گروه آزمایش طی پانزده جلسه بسته نقاشی درمانی اجرا شد و گروه گواه هیچ مداخله‌ای را دریافت نکردند. همه آزمودنی­ها در مراحل پیش آزمون و پس آزمون به وسیله پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) ارزیابی شدند. داده ­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر و نرم­افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج تحلیل داده ­ها نشان داد که هنر درمانی مبتنی بر نقاشی هم در مرحله پس آزمون و هم پیگیری موجب کاهش رفتار پرخاشگرانه و مؤلفه‌های خشم، پرخاشگری کلامی و رنجش می‌شود (0/01>p). نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش، هنر­درمانی مبتنی بر نقاشی به عنوان یک روش روان­درمانی مؤثر در جهت کاهش نشانه­ های بالینی اختلال رفتاری پرخاشگری دانش­آموزان به درمانگران حوزه کودکان با نیاز­های خاص پیشنهاد می­ شود
متن کامل [PDF 1210 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1400/5/3 | پذیرش: 1400/6/15 | انتشار: 1400/6/16 | انتشار الکترونیک: 1400/6/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Assessment and Research in Counseling and Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb