دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 23-32 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faravani A. Interaction of Creativity, Mindfulness, and Educational Competence in TEFL and Non-TEFL Graduates. jarcp. 2021; 3 (3) :23-32
URL: http://jarcp.ir/article-1-80-fa.html
فراوان اکرم. بررسی روابط متقابل حس خلاقیت، ذهن آگاهی و صلاحیت آموزشی فارغ التحصیلان رشته آموزش زبان و غیر آموزش زبان. سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی. 1400; 3 (3) :23-32

URL: http://jarcp.ir/article-1-80-fa.html


استادیار گروه زبان انگلیسی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
چکیده:   (404 مشاهده)
زمینه و هدف: زبان رسمی بین المللی، زبان انگلیسی است که وسیله ارتباطی میان ملت­ های مختلف برای تحقق اهداف ارتباطی و آکادمیک است و مهمترین نقش آن ایجاد ارتباط میان مردم است؛ پیشرفت دانش آموزان در یادگیری زبان انگلیسی به طور مستقیمی به کیفیت و تخصص معلم­ ها وابسته است. عوامل مختلفی از جمله خلاقیت و ذهن آگاهی می­تواند بر صلاحیت آموزشی معلمان تأثیر بگذارد. هدف پژوهش در این مطالعه بررسی رابطه متقابل حس خلاقیت و ذهن آگاهی با صلاحیت آموزشی بین فارغ التحصیلان TEFL و غیر TEFL بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و بدین منظور 318 معلم به شیوه نمونه­گیری تصادفی ساده و با روش کاغذی و آنلاین داده‌ها با استفاده از پرسشنامه آموزش مهارت خلاقیت رایان (2014) و  پرسشنامه ذهن آگاهی پنج وجهی بائر و همکاران (2004) جمع‌آوری شد. داده‌های با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین خلاقیت و صلاحیت آموزشی در گروه TEFL و غیر TEFL رابطه معنی‌داری دارد (0/05=P )؛ همچنین بین احساس ذهن آگاهی و صلاحیت آموزشی در گروه TEFL رابطه معناداری مثبت وجود دارد (01/0=P)؛ ولی در گروه غیر TEFL تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (0/05<P). در ادامه نتایج نشان داد بین احساس ذهن آگاهی و خلاقیت در گروه TEFL و غیر TEFL  رابطه معنیدار و مثبتی وجود دارد (0/01=P)؛ همچنین از نظر صلاحیت آموزشی بین دو گروه (معلمان TEFL و غیر TEFL) تفاوت معنیداری به دست آمد (0/01=P). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که سوابق تحصیلی مستقیماً ذهن آگاهی را تحت تأثیر قرار می­دهد؛ این پژوهش می­ت واند به روش ­های مختلف به معلمان TEFL و غیر TEFL کمک کند و دانش معلمان را به روزتر کند؛ همچنین باعث می­شود معلمان تصور کنند که داشتن خلاقیت در تدریس، داشتن ذهن آگاهانه و صلاحیت در امر آموزش می­تواند به پیشرفت کلاس کمک کند.
متن کامل [PDF 1184 kb]   (30 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره حرفه ای، شغلی و تحصیلی
دریافت: 1400/2/30 | پذیرش: 1400/4/19 | انتشار: 1400/6/20 | انتشار الکترونیک: 1400/6/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Assessment and Research in Counseling and Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb