فراوان اکرم. بررسی روابط متقابل حس خلاقیت، ذهن آگاهی و صلاحیت آموزشی فارغ التحصیلان رشته آموزش زبان و غیر آموزش زبان. سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی. 1400; 3 (3) :32-23
URL: http://jarcp.ir/article-1-80-fa.html
استادیار گروه زبان انگلیسی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
چکیده: (857 مشاهده)
زمینه و هدف: زبان رسمی بین المللی، زبان انگلیسی است که وسیله ارتباطی میان ملت های مختلف برای تحقق اهداف ارتباطی و آکادمیک است و مهمترین نقش آن ایجاد ارتباط میان مردم است؛ پیشرفت دانش آموزان در یادگیری زبان انگلیسی به طور مستقیمی به کیفیت و تخصص معلم ها وابسته است. عوامل مختلفی از جمله خلاقیت و ذهن آگاهی میتواند بر صلاحیت آموزشی معلمان تأثیر بگذارد. هدف پژوهش در این مطالعه بررسی رابطه متقابل حس خلاقیت و ذهن آگاهی با صلاحیت آموزشی بین فارغ التحصیلان TEFL و غیر TEFL بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و بدین منظور 318 معلم به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده و با روش کاغذی و آنلاین دادهها با استفاده از پرسشنامه آموزش مهارت خلاقیت رایان (2014) و پرسشنامه ذهن آگاهی پنج وجهی بائر و همکاران (2004) جمعآوری شد. دادههای با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین خلاقیت و صلاحیت آموزشی در گروه TEFL و غیر TEFL رابطه معنیداری دارد (0/05=P )؛ همچنین بین احساس ذهن آگاهی و صلاحیت آموزشی در گروه TEFL رابطه معناداری مثبت وجود دارد (01/0=P)؛ ولی در گروه غیر TEFL تفاوت معنیداری مشاهده نشد (0/05<P). در ادامه نتایج نشان داد بین احساس ذهن آگاهی و خلاقیت در گروه TEFL و غیر TEFL رابطه معنیدار و مثبتی وجود دارد (0/01=P)؛ همچنین از نظر صلاحیت آموزشی بین دو گروه (معلمان TEFL و غیر TEFL) تفاوت معنیداری به دست آمد (0/01=P). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که سوابق تحصیلی مستقیماً ذهن آگاهی را تحت تأثیر قرار میدهد؛ این پژوهش میت واند به روش های مختلف به معلمان TEFL و غیر TEFL کمک کند و دانش معلمان را به روزتر کند؛ همچنین باعث میشود معلمان تصور کنند که داشتن خلاقیت در تدریس، داشتن ذهن آگاهانه و صلاحیت در امر آموزش میتواند به پیشرفت کلاس کمک کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره حرفه ای، شغلی و تحصیلی دریافت: 1400/2/30 | پذیرش: 1400/4/19 | انتشار: 1400/6/20 | انتشار الکترونیک: 1400/6/20