دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 45-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-159-1


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Isanejad O, alipour E, rostami M, tajmiri M. The Effect of Halford Couple Relationship Education (CRE) on the Spouse Preservation Behaviors and primary Marital Relationship. jarcp. 2021; 3 (3) :45-54
URL: http://jarcp.ir/article-1-79-fa.html
عیسی نژاد امید، علیپور الهه، رستمی مهدی، تاجمیری مرضیه. اثربخشی آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد بر روی رفتارهای نگهدارنده همسر و ارتباط اولیه زناشویی. سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی. 1400; 3 (3) :45-54

URL: http://jarcp.ir/article-1-79-fa.html


دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، ایران
چکیده:   (381 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعه روابط زوجین به روشن شدن چهارچوبهای ساختاری که این روابط در آن شکل می گیرد کمک می کند؛ یکی از ابعاد این روابط، ارتباط اولیه زناشویی است که زوجین هنگام مواجهه با مشکلات زناشویی، به کار میگیرند؛ از این رو، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد بر رفتارهای نگهدارنده همسر و  ارتباط اولیه زناشویی در زوجین جوان شهر کرمانشاه  بود. روش پژوهش: این پژوهش در قالب مداخله نیمه تجربی به­ شیوه پیش ­آزمون- پس ­آزمون و پیگیری یک ماهه بود که تعداد 30 زوج به ­شیوه نمونه­ گیری در دسترس از میان زوجین مراجعه­ کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهری کرمانشاه انتخاب، و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15زوج) و کنترل (15زوج) جایگزین شدند؛ پس از اجرای پیش ­آزمون، به گروه آزمایش به مدت شش هفته و هر هفته یک جلسه 120 دقیقه ­ای آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد داده شد و همه آزمودنی ­ها در مراحل پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری به­ وسیله پرسشنامه رفتارهای نگهدارنده همسر باس و همکاران (2008) و ارتباط اولیه زناشویی ناوران (1967) ارزیابی شدند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌های مکرر تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج حاصل از تحلیل داده ­ها نشان داد که آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد اثربخشی معناداری داشته و توانسته تا مرحله پیگیری موجب بهبود رفتارهای نگهدارنده همسر (32/5=F، 029/0=P) و ارتباط اولیه زناشویی (21/85=F، 001/=P) شود. نتیجه­ گیری: بنابراین می ­توان گفت نتایج این پژوهش می­ تواند اطلاعات مفیدی را برای مشاوران و مددکاران در زمینه این نوع از آموزش زوجی برای بهبود روابط بین همسران، فراهم نماید.
متن کامل [PDF 1297 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره خانواده (زوج، فرزندپروری، روابط والد-فرزندی)
دریافت: 1400/4/29 | پذیرش: 1400/5/15 | انتشار: 1400/6/16 | انتشار الکترونیک: 1400/6/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Assessment and Research in Counseling and Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb