دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 50-59 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nejatifar S, Rahimi Pordanjani S, aghaziarati A. Investigating the Relationships of Dimensions of Wisdom with the Academic Vitality and Psychological Well-Being in Gifted Female Students. jarcp. 2021; 3 (2) :50-59
URL: http://jarcp.ir/article-1-75-fa.html
نجاتی فر سارا، رحیمی پردنجانی سعید، آقازیارتی علی. بررسی رابطه ابعاد خردمندی با سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روان‌شناختی در دانش آموزان دختر تیزهوش. سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی. 1400; 3 (2) :50-59

URL: http://jarcp.ir/article-1-75-fa.html


استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، ایران
چکیده:   (297 مشاهده)
زمینه و هدف: وضعیت تحصیلی و روان‌شناختی افراد تیزهوش در قابلیت ارزیابی زندگی نقش اساسی دارد؛ ازاین‌رو پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه ابعاد خردمندی با سر­زندگی تحصیلی و بهزیستی روان‌شناختی در دانش­آموزان دختر تیزهوش انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری تمام دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول مدارس تیزهوشان شهر اصفهان در سال تحصیلی 1399-1398 بود و نمونه پژوهش شامل 85 نفر بود که به­صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار­های پژوهش پرسشنامه ابعاد خردمندی آردلت (2003)، پرسشنامه سر­زندگی تحصیلی دهقانی­زاده و حسین­چاری (1391) و پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف (1955) بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین ابعاد خردمندی با سر­زندگی تحصیلی (0/15=r) و بهزیستی روان‌شناختی (0/50=r) ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و فرضیه­های پژوهش تائید شد (0/01>p)؛ نتایج نشان داد خردمندی شناختی و تأملی پیش­بینی کننده سر­زندگی تحصیلی و خردمندی تأملی و عاطفی پیش­بینی کننده بهزیستی روان‌شناختی بودند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش خردمندی به­عنوان پیش­بینی کننده­ای قابل‌اعتماد برای سر­زندگی تحصیلی و بهزیستی روان‌شناختی دانش­آموزان تیزهوش است و دانش­آموزان خردمند از سر­زندگی تحصیلی و بهزیستی روان‌شناختی بالاتری برخوردارند.
متن کامل [PDF 1610 kb]   (77 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره حرفه ای، شغلی و تحصیلی
دریافت: 1400/3/16 | پذیرش: 1400/5/5 | انتشار: 1400/5/9 | انتشار الکترونیک: 1400/5/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Assessment and Research in Counseling and Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb