دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 66-87 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rashidi A, abedi A, nejatifar S. A Systematic Review and Meta-Analysis of the Effectiveness of Psychological Interventions in Improving Mental Health of Students at Exceptional Talent Schools (SAMPAD) of Iran. jarcp. 2021; 3 (1) :66-87
URL: http://jarcp.ir/article-1-68-fa.html
رشیدی اعظم، عابدی احمد، نجاتی فر سارا. مرور نظام‌مند و متاآنالیز اثربخشی مداخلات روان‌شناختی بر سلامت‌روان دانش‌آموزان استعدادهای درخشان ایران. سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی. 1400; 3 (1) :66-87

URL: http://jarcp.ir/article-1-68-fa.html


دانشیار گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده:   (368 مشاهده)
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف مرورنظام‌مند و فراتحلیل به بررسی اثربخشی مداخلات روان‌شناختی بر سلامت‌روان دانش‌آموزان استعدادهای درخشان ایران پرداخت. روش: روش پژوهش مرورنظام‌مند و فرا­تحلیل و جامعه‌آماری شامل کلیه پژوهش‌های داخلی بود که با استفاده از کلید‌واژه‌های تیزهوشان و استعدادهای ‌درخشان در پایگاه‌های اطلاعاتی پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه مجلات تخصصی نور، گوگل اسکولار، پایگاه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و بانک اطلاعات نشریات کشور مورد جستجو قرارگرفتند. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، 327 پژوهش یافت شد و 18 پژوهش که از لحاظ روش­شناختی مورد قبول بود مورد بررسی نهایی قرار گرفت. ابزار پژوهش در روش مرور نظام­مند مطابق با دستورالعمل پریزما و در روش فرا­تحلیل، از ابزار چک‌لیست وارسی فراتحلیل استفاده شد. یافته ­ها: یافته‌ها بیانگر آن بود که مداخلات مرتبط با مثبت‌نگری، تنظیم‌هیجانی و هوش‌موفق، و نیز متغیر اضطراب و اعتماد به نفس با بالاترین فراوانی، بیشترین سهم را به لحاظ مداخلات روان‌شناختی‌- آموزشی دارا است. بیشترین اندازه اثر، به پژوهش لاهیجانیان و همکاران (1389) بر اثر بخشی درمان شناختی-رفتاری بر ادراک خود وکمترین اندازه اثر به پژوهش نیکنام و همکاران (1396) بر اثربخشی آموزش حل‌مسئله خلاقانه بر سازگاری اجتماعی اختصاص داشت. نتیجه ­گیری: نتایج نشان داد مداخلات روان‌شناختی بر سلامت‌روان دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان مؤثر بوده است. بنابراین به نظر می­رسد که مداخلات روانشناختی می­تواند به عنوان روشی مناسب برای بهبود سلامت روان دانش آموزان مدارس استعداد­های درخشان استفاده شود.
 
متن کامل [PDF 1043 kb]   (192 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1400/2/4 | پذیرش: 1400/3/12 | انتشار: 1400/3/26 | انتشار الکترونیک: 1400/3/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Assessment and Research in Counseling and Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb