دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 49-65 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

roshanravan N. The Effectiveness of Reality Therapy in Improving Students' Loneliness and Academic Achievement. jarcp. 2021; 3 (1) :49-65
URL: http://jarcp.ir/article-1-64-fa.html
روشن روان نوشین. اثربخشی واقعیت درمانی بر احساس تنهایی و پیشرفت تحصیلی. سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی. 1400; 3 (1) :49-65

URL: http://jarcp.ir/article-1-64-fa.html


دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (213 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تعیین اثربخشی واقعیت‌درمانی بر احساس تنهایی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بود. روش: این پژوهش شبه تجربی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر را کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر سال اول متوسطه تشکیل دادند که در سال تحصیلی 95-94 در شهر کرمانشاه مشغول به تحصیل بودند. نمونه‌ی پژوهش شامل 30 دانش‌آموز دختر بود که پس از اجرای پرسشنامه دارای بالاترین میزان احساس تنهایی و کمترین پیشرفت تحصیلی بودند که به‌صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (15 نفر برای هر گروه). ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس احساس تنهایی راسل، پپلاو و کورتونا (1980) و برای سنجش میزان پیشرفت تحصیلی از معدل ترمی دانش آموزان استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش واقعیت درمانی گروهی بر کاهش احساس تنهایی (84/22=F و 001/0>P) و افزایش پیشرفت تحصیلی (56/23=F و 001/0>P) دانش‌آموزان مؤثر بوده است؛ نتایج نشان داد که آموزش واقعیت درمانی موجب کاهش میزان احساس تنهایی و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان استنتاج کرد که آموزش واقعیت درمانی موجب توانمندسازی دانش‌آموزان و توجه به خود به عنوان منشاء اعمال و کردار و تأکید بر انگیزش درونی و احساس مسئولیت برای انجام رفتار می‌شود که این امر نیز باعث بالا رفتن احساس ارزشمندی در دانش آموزان و کاهش احساس تنهایی و افزایش پیشرفت تحصیلی می‌شود.
متن کامل [PDF 1018 kb]   (149 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره حرفه ای، شغلی و تحصیلی
دریافت: 1400/1/21 | پذیرش: 1400/3/15 | انتشار: 1400/3/26 | انتشار الکترونیک: 1400/3/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سنجش و پژوهش در مشاوره و روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Assessment and Research in Counseling and Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb